08 Jun 2009

SECEBIS KISAH.....BERFIKIRLAH

14 JAMADIL AKHIR 1430

DEMOKRASI ! Satu perkataan yang amat sinonim selepas zaman KHALIFAH ISLAM yang terakhir tumbang di Turki (Uthmaniah). Tetapi adakah sistem demokrasi benar-benar dijadikan panduan oleh kerajaan-kerajaan yang memegang tampuk kekuasaan atau sekadar mengabui mata rakyat !

Parti ISLAM SeMalaysia (PAS) baru sahaja bermuktamar agung tahunan kali ke-55 tetapi adakah sebagai parti yang berdaftar dengan ROS, PAS mendapat hak yang sepatutnya dalam sebuah negara yang menyatakan berpegang pada prinsip demokrasi oleh kerajaan umno/bn ? Jawapannya TIDAK !

Bandingkan dengan persidangan agung umno, baik media cetak dan media elektronik arus perdana ataupun yang sekroni dengannya, 2-3 bulan sebelum persidangan sudah penuh dengan berita-berita mengampu untuk pimpinan umno sehinggalah hari persidangan diadakan pelbagai wacana, bual bicara dengan pemimpin umno sampai naik KEMUNTAH rakyat dibuatnya !

Tetapi, di mana demokrasi bila parti-parti yang sama berdaftar (PAS dan rakan dalam Pakatan Rakyat > PKR dan DAP) dinafikan hak yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia. Jangankan diberikan liputan yang baik oleh media cetak dan eletronik arus perdana tetapi akhbar parti yang sedia ada (HARAKAH, SUARA KEADILAN, ROKET) dan SIASAH juga sentiasa diganggu dengan akta-akta yang sepatutnya sudah dimansuhkan !

Namun, kepada pemimpin PAS/Pakatan Rakyat sudah sampai masanya mencari dan memberi tekanan kepada umno/bn untuk mencari media alternatif yang lebih berkesan selain internet dan web radio/tv agar media arus perdana tidak lagi menjadi talian hayat bagi umno/bn untuk terus memerintah Malaysia !


" ISLAM MEMIMPIN PERUBAHAN "
" ISLAM dan PAS UNTUK SEMUA "